fbpx

Täsmäneuvoja yrityskauppoihin ja matkailun kehittämiseen

Pasi Laitinen toimii yrityskehitystiimin vetäjänä MikseiMikkelissä

Yrityskaupassa voi saada valmiin tilauskannan jopa moneksi kuukaudeksi ja sitä kautta lentävän lähdön yrittäjyyteen, Miksein yritysneuvoja Pasi Laitinen sanoo.

Syntyjään mikkeliläisen Laitisen uralle mahtuu ammattimetsurin työn ja liiketalouden maisteritutkinnon jälkeen vuosien kokemus johtotehtävissä eri toimialojen kv. yrityksissä.

Kasvuun yrityskaupalla

Etelä-Savon maakunta on hänelle varsin tuttu ja vuosien varrella hän on asunut myös Savonlinnassa, Mäntyharjulla ja jo vuosia Hirvensalmella. Muutaman sapattivuoden jälkeen Laitinen jakaa nyt osaamistaan Mikkelin kehitysyhtiö Mikseissä kahdessa eri roolissa. Rebuild Business -hankkessa hän vauhdittaa maakunnassa yrityskauppoja ja -ostoja.

”Jos harkitsee yrityksen ostoa, pyydettyyn hintaan ei kannata heti jumiutua. Yleensä yrittäjät haluavat, että yritys menestyy jatkossakin, eikä siksi myyntihinta välttämättä ole lopulta kovin kallis. Usein luopuvat yrittäjät ovat myös mielellään jatkajan tukena alkuvuosina.”

Miksei ylläpitää listausta, jossa myynnissä olevat eri toimialojen yritykset ovat esillä. Osa yrityksistä on myös ns. hiljaisessa myynnissä, joten niistä kannattaa kysyä suoraan yritysneuvojilta.

”Myöskään ns. hiljaiset ostajat eivät halua tietojaan näkyville. Tässä maakunnassa voisi olla nykyistä enemmän yrityksiä, jotka kasvavat yritysostoin. Kun yrityksen koko kasvaa, tehokkuus lisääntyy. Iso yritys on myös vakaampi. Yritysosto on myös hyvä keino laajentua tänne Etelä-Savoon.”

Yrityskaupan toteutuminen vie oman aikansa, joten liikkeelle kannattaa lähteä ajoissa. Joitakin nyrkkisääntöjä on.

”Kun yritystoiminta kasvaa, toiminimen yritysmuodon muuttamista kannattaa harkita. Osakeyhtiömuotoinen yritys maksaa hyvänä vuonna alemman veroprosentin mukaan veroja kuin toiminimi, jolla ei välttämättä jää taseeseen reserviä mahdollisia huonoja vuosia varten.”

Matkailuun lisää vetovoimaa

Osan työajastaan Pasi Laitinen vauhdittaa eri kokoisten matkailuyritysten kasvua.

”Meillä on täällä vetovoimaisia kohteita, kuten Kenkävero, Muisti ja ruokamatkailuyrityksiä. Nyt ei saisi ajatella nurkkakuntaisesti, vaan kannattaa luoda yhdessä kasvun ajureita ja veturiyrityksiä. Tämä on mahdollista lähivuosina vaikka Kenkäveronniemessä.”

Kun yhdessä pyritään parasta mahdollista tulosta kohti, Laitinen muistuttaa, että se vaatii niin asukkailta, kaupungilta, oppilaitoksilta, edunvalvojilta kuin yrityksiltä uudenlaista kaverin auttamisen asennetta, jolla etsitään ratkaisuja ongelmien sijaan.

”Koko homma on kiinni yhteistyöstä. Siitä, että halutaan positiivisen kautta parempaa. Se voi olla sitä, että suositellaan naapurin palveluita ja vaikka majoituspalvelut myyvät muiden tarjontaa, kuten kalastus- tai eräopaspalveluita, jolloin asiakkaan odotukset ylitetään ja hänet saadaan palaamaan Mikkelin seudulle. Puumalassa ja Savonlinnassa näkyy jo, minkälainen voima siinä on, kun yritykset haluavat kasvaa yhdessä.”

Matkailun kehittäminen on myös sitä, että alueella laitetaan olemassa olevia rakenteita kuntoon. Pinnan alla on menossa parhaillaankin prosesseja, joilla vaikkapa Astuvansalmen kalliomaalaukset saataisiin edistämään matkailua.

Pasi Laitinen muistuttaa, että matkailuyritys saa markkinointiin lisää näkyvyyttä ja vertaistukea, kun se liittyy vaikkapa Mikkelin Seudun Matkailupalvelut ry:n jäseneksi. Jäsenmaksu on porrastettu yrityksen koon mukaan

”Alueen kunnat maksavat 80 prosenttia budjetista, jolloin yritykset saavat sijoittamalleen summalle viisinkertaisen hyödyn. Myös koko Miksein asiantuntijajoukko on viritetty avuksi, kun alueen yritykset haluavat kasvattaa myyntiään ja pistää kuntoon digiosaamistaan.”

Hän toivoisi näkevänsä myös pienten matkailuyritysten yhdistyvän yrityskaupoilla tai toimivan verkostoina.

”Jos vaikka useampi eräopas toimisi yhdessä, jokainen voisi erikoistua ja hallintoon voitaisiin käyttää samoja resursseja, kuten yhteistä myyntihenkilöä tai nettikauppaa.”

Jotta yhteinen kehittäminen pääsee vauhtiin, hän toivookin, että yritykset innostuisivat ottamaan rohkeasti yhteyttä ja hyödyntämään ulottuvilla olevia mahdollisuuksia.

”Toivon erityisesti, että yhteyttä ottaisivat yritykset, joilla on haasteita ja halua kehittyä, niin laitetaan asioita liikkeelle yhdessä.”

Lisätietoja:

Yrityskaupat, liiketoiminnan kehittäminen ja matkailun kehittäminen:
Pasi Laitinen, puh. 040 837 6257, sposti: pasi.laitinen(at)mikseimikkeli.fi

Yrityskaupat ja liiketoiminnan kehittäminen:
Kirsi Mättölä, puh. 0440 361 606, sposti: kirsi.mattola(at)mikseimikkeli.fi

Yrityskaupat (ostajat, aloittavat yritykset):
Heli Tavasti, puh. 050 350 2055, sposti: heli.tavasti(at)uusyrityskeskus.fi

Teksti ja kuva: Päivi Kapiainen-Heiskanen

Julkaistu: 11.01.2022