fbpx

Mikkelin keskustan yrittäjät toivovat asiakkaiden palaavan

Koronapandemian toinen aalto vei asiakkaat keskustasta ja lopetti kesästä alkaneen myynnin elpymisen.

Mikkelin keskusta-alueen yrittäjät kokoontuivat yhteiseen keskustelutilaisuuteen TUMA-talolle maanantaiaamuna 28.9. Tilaisuuden tavoitteena on muodostaa tilannekuva ja kuulla yritysten toiveita.

Yritysten tilannekuva on, että Mikkelissä on toistaiseksi selvitty koronapandemiasta valtakunnallista tasoa pienemmin vaurioin. Tilanne ei silti tarkoita, että yrityksissä olisi asiat hyvin.

Koronapandemian  toisen aallon alkaessa syyskuussa 42% osallistujista vastasi myynnin notkahtaneen 75 prosenttia. Suurten liiketilojen asiakasmäärät ovat noin puolet tavanomaisesta ja myynti on laskenut noin kolmanneksen.

Mikkelin seudun kesä onnistui myynnillisesti hyvin, mutta kesän myynnit eivät vielä riittäneet paikkaamaan keväällä koettuja menetyksiä. Syksyyn tultaessa yritysten kassatilanteet olivat jo valmiiksi tavanomaista heikommat.

Merkittävä ero kevääseen on, että suuri osa valtion yrityksille suuntaamista tukimekanismeista ei ole enää käytössä. Keväällä suosituksi tulleet asuntolainojen lyhennysvapaat lisäsivät kotitalouksien kulutusta kesällä, mutta syksyyn tullessa useimpien lyhennysvapaat päättyivät ja kulutuspiikki tasoittui.

Keskustan yritykset toivovat kolmea asiaa

TUMA-talossa pidetyssä keskustelutilaisuudessa esitettiin Mikkelin kaupungille kolme toivetta:

  1. Tunnin maksutonta pysäköintiä keskusta-aluella toivotaan jatkettavan
  2. Viranomaisviestintää tulee kehittää, ja
  3. Toivotaan yhteistä, kokoavaa viestintää

Maksuttoman pysäköinnin toivovaan pienentävän kuluttajien asiointikynnystä keskusta-alueella. Alustavan tiedon valossa vaikuttaa siltä, että koronaepidemian aikana esitetyt toiveet rajoittaa liikkumista kohdistuvat erityisesti keskusta-alueelle. Yrityksille toteutetun kyselyn perusteella tunnin maksuttomalla pysäköinnillä on vaikutusta sekä keskusta-alueen asiakasmääriin että myyntiin.

”Koronakriisin häviäjä on ollut nimenomaan keskusta-alue, jonka pitäisi olla kaupungin sydän. Vastaavasti asiointia tapahtuu kaupungin reuna-alueilla, kuten Graanilla, Rantakylässä ja Urpolassa. Keskusta-alueen vetovoiman säilyttämiseksi nyt on tärkeää saada asiointikynnys mahdollisimman matalaksi. Tätä asiointikynnyksen madaltamista edesauttaa tunnin ilmainen pysäköinti.”

Toisena toiveena yrittäjät toivovat kaksisuuntaista viranomaisviestintää. Yrittäjät näkivät tärkeäksi, että viranomaiset viestivät asukkaille kohtaavasta vaarasta. Tämän lisäksi yrittäjät haluavat viranomaisen viestintään myös tämän jälkihoidon: asukkaille pitää voida myös kertoa, kun vaara on ohi. Muutoin aiheutetaan kierre, jossa media ja viranomaisuutisointi keskittyy ainoastaan negatiivisiin asioihin. Yksinomainen negatiivinen uutisointi luo passiivisuutta.

Kolmantena toimena yritykset toivovat yhteistä viestintää alueen medioissa. Mikkelin kaupungin toivotaan tuovan keskusta-aluetta positiivisella tavalla esiin. Kaupunki ja kehitysyhtiö aloittivat tältä osin jo viestintätoimien suunnittelun.

Julkaistu: 05.10.2020