Jo 13 vuotta yrittäjänä toiminut Esa Vahvaselkä odotti tästä vuodesta ennätysmäistä. Ensin kevät karisti odotukset, mutta sitten yrityksen kehittäminen pääsi ennätysvauhtiin.
Yrittäjyys alkoi kiinnostaa Esa Vahvaselkää 13 työntekijävuoden jälkeen. Kun ostettavaa yritystä ei löytynyt, hän perusti vuonna 2007 oman yrityksen. Jo seuraavana vuonna Mikkelin Hitsauspalvelun yritysmuoto vaihdettiin osakeyhtiöksi ja alkoi ESA-laitureiden tuotekehitys. Nyt tuoteperheeseen kuuluvat laiturit, uimaportaat, venetelakat, käyntisillat, lasiterassit ja lautat.
”Kaikki tuotteet on kehitetty asiakkaan tekemän tilauksen pohjalta. Esimerkiksi 12 vuotta sitten asiakas halusi itselleen venetelakan pystyäkseen vetämään veneensä rannalle. Nyt venetelakoista on tullut suosituimpia tuotteitamme, ja niistä on monta versiota. Uusin kootaan moduuleista ja asiakas saa siihen asennusohjeet”, Vahvaselkä kertoo.
Yrityksen erikoisuuksiin kuuluvat alumiinista tehdyt kävelysillat, joista pisimmät, ilman välitukia valmistettavat, ovat jopa 18-metrisiä.
”Kävelysiltamme ovat keveitä ja korroosiovapaita. Muita valmistajia alumiinisilloilla ei ole, sillä yleensä niitä tehdään puusta tai teräksestä.”
Laajennus meneillään
Yritys muutti uusiin tiloihin Rantakylän tien varteen Asentajankadulle kaksi vuotta sitten. Uudet tilat löytyivät sattumalta, kun Vahvaselkä ajeli ohi ja näki hallissa ”loppuunmyynti”-kyltin.
”Nyt pystymme tekemään myös isoja huvilalaitureita ja uusia laiturimalleja on tullut rutkasti lisää. Tässä on iso asfaltoitu piha-alue, jossa onnistuvat lastaukset, siirrot ja valmistuskin.”
Parhaillaan yritys saneeraa vuokralla olevia toimitilojaan. 160 neliön toimistotiloihin tulee asiakaspalvelupiste kahvittelupaikkoineen sekä lasiterassien mallikappaleiden esittelypiste.
Tuotantohallissa on 600 neliömetriä ja lisäksi käytössä on liki 200 neliötä muuta katettua tuotantotilaa ja talvivarastotiloja.
Yritys on toimittanut tuotteitaan koko maahan Tammisaaresta Utsjoelle. Tämän vuoden helmikuussa tilauksia oli ennätysmäärä. Kun koronasulku alkoi Uudellamaalla, kahteen kuukauteen ei tullut ainuttakaan uutta tilausta.
”Koko kevät mentiin helmikuun ennakkotilausten varassa, ja kriittinen piste oli lähellä. Vasta kun Uudenmaan sulku purettiin, puhelin alkoi soida, mutta sillä ei ole pystytty paikkaamaan koko vuoden tilannetta saati että olisi voitu ennakoida kesätyöntekijöiden tarvetta.”
Kehityshankkeista vauhtia
Yrittäjällä oli muhinut jo pidempään ajatus omasta kehityshankkeesta, mutta aikaa tai osaamista ei riittänyt sen viemiseksi eteenpäin. Sitten soitti Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä Aki Hakala ja kysyi, olisiko kehityshankkeelle tarvetta.
”Mielessäni oli ollut laite- ja tuotekehityshanke, mutta en tiennyt, miten sen saisi käyntiin. Aki tuli käymään ja tehtiin laiteinvestointeja varten hakemus alkuvuodesta. Kun koronakriisi tuli, se piti haudata. Mutta sitten haimme Akin kanssa ELYn tarjoamaa koronakriisirahoitusta ja se saatiinkin. Yksin minulla ei olisi ollut mahdollisuuksia hakea avustuksia, kun yrityksessä oli kriisi päällä.”
Esa Vahvaselkä on huomannut, että aina kun pallottelee yrityksen asioita ulkopuolisen osaajan kanssa, siitä on apua.
”Aina tulee uutta ja paljon. Kun itselle selviä asioita katsoo pikkaisen ulkopuolelta, niin se voi saada aikaan kummia asioita.”
Koronarahoituksella on myös vahvistettu brändiä. Käytännössä on tehty kaikki markkinointimateriaali uusiksi. Valmiina ovat venetelakoille tehdyt uudet esitteet, hinnastot sekä asennus- ja käyttöohjeet. Seuraavaksi työstetään yhteistyössä Mainostoimisto Haaja Oy:n kanssa videoita.
”Kun markkinointimateriaali saatiin kuntoon, voidaan markkinoida somessa, messuilla ja jälleenmyyjille.”
Yhteistyö mainostoimiston kanssa on myös poikinut tuoreen idean, että tänä tai ensi vuonna pistetään pystyyn verkkokauppa.
”Verkkokauppaan tulee pienempiä uimalaitureita, venetelakoita ja laituritarvikkeita eli tuotteita, jotka asiakas pystyy myös asentamaan itse.”
Vienti kiinnostaa
Venetelakoita yritys on valmistanut kymmenisen vuotta ja hakee nyt jälleenmyyjiä. Kun meneillään olevat investointi- ja kehittämishankkeet ovat maalissa, yrittäjä haluaa pistää paukkuja vientiin.
”Nyt voi sanoa, että tuotteet on brändätty ja niiden toimivuus on testattu. Ensimmäisiä vientitunnusteluja on tehty Ruotsin suuntaan, mistä etsitään yhteistyökumppania. Viennillä voi tehdä lisää tulosta, vaikka se kasvattaakin työmäärää.”
Vahvaselkä tietää kokemuksesta, että pienyrittäjillä aika ja raha ovat kortilla, eikä moni siksi uskalla edes ajatella kasvua.
”Se on niin henkilöstä kiinni, kuka uskaltaa ja keneltä löytyy rahkeita. Sen olen huomannut, että myös kotiasiat vaikuttavat eli voiko tarvittaessa olla yrittäjä 24/7. Tämä kesä oli ensimmäinen, että olen pitänyt viikonloppuja vapaana. Meillä ajoitetaan toimitukset nykyään niin, että ne tehdään aina viikolla, eikä enää viikonloppuisin.”
Esa Vahvaselkä työllisti ensimmäisen ulkopuolisen työntekijän heti yrityksen perustettuaan. Tällä hetkellä vakituisia työntekijöitä on viisi ja kesällä määrä tuplaantuu. Yrityksessä nyt menossa olevan kehittämisen tulosten yrittäjä odottaa näkyvän parin vuoden kuluessa. Tällä hetkellä yrityksen liikevaihto on puolisen miljoonaa euroa.
”Tavoitteena on tuplata liikevaihto kahden vuoden kuluttua.”
Teksti ja media: Päivi Kapiainen-Heiskanen