fbpx

Suomen ensimmäinen alueellinen alkuperämerkki D.O. Saimaa yrittäjineen mukana Tuomaan Markkinoilla Helsingissä 29.11.–21.12.2024

Tason päällä pinossa säilyketölkkejä joiden takana mies ja joulukoristeita

Tänä vuonna Tuomaan Markkinoilla on ensimmäistä kertaa mahdollisuus tutustua D.O. Saimaa merkittyihin tuotteisiin. Merkki on Suomen ensimmäinen alueellinen alkuperä- ja laatumerkki. Kojulta numero 86 löytyvät D.O. Saimaa -tuottajaverkoston valikoidut elintarvikkeet.

– D.O.Saimaa-tuotteista tekee erityisiä se, että pääraaka-aineiden alkuperä on jäljitettävissä Saimaan maantieteelliselle alueelle. D.O.Saimaa -merkki myönnetään tuotteelle, ei suoraan yritykselle eikä siten riitä, että yritys sijaitsee Saimaan alueella. Erityistä on myös se, että merkin saadakseen on kuvailtava millä tavalla yrityksen toiminta ja tuotanto on ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää. Merkin avulla näistä kestävyystekijöistä voidaan viestiä suoraan kuluttajalle täsmällisellä ja ymmärrettävällä tavalla, toteaa merkin kriteerien laatimisessa vaikuttanut erikoissuunnittelija Marjo Särkkä Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista.

D.O. Saimaa -merkki edellyttää korkeiden laatuvaatimusten täyttymistä koko tuotantoketjussa sekä vastuullista toimintatapaa ympäristön, kestävän kehityksen ja yhteiskuntavastuun näkökulmasta. D.O. Saimaa -merkittyjä tuotteita tai raaka-aineita käyttävät kuluttajat, ravintolat ja jälleenmyyjät tietävät tekevänsä laadukkaan, eettisen ja vastuullisen valinnan. Merkki ja sen ympärille luotu verkosto on luotu nostamaan paikallisen ruokamatkailun arvoa ja kertomaan Saimaan alueen tuotteiden erinomaisuudesta.

Chef of D.O. Saimaa Ilkka Arvola on yksi merkin alkuunpanijoista. Hän mukaansa ruuan merkitys matkailussa ja kohdevalinnoissa on tänä päivänä merkittävässä roolissa, ja ruuan alkuperä sekä tuotannon läpinäkyvyys ovat kuluttajille yhä tärkeämpiä arvoja.

– Yhdellä merkillä voimme viestiä asiakkaalle, että tuote on aidosti korkealaatuinen ja Saimaan alueen parhaimmistoa. Tuotteessa näkyy ja maistuu tuottajan tarina ja käsityön jälki. Merkki on tuottajalle keino erottautua ja tehdä tuotanto läpinäkyväksi. Vastaavasti D.O. Saimaa -tuotteita käyttävät ravintolat erottautuvat tukemalla paikallista tuotantoa ja parantavat sitä kautta yrityksensä brändiä, Ilkka Arvola sanoo.

D.O. Saimaa -verkosto on laajentunut hyvää vauhtia kattamaan koko Saimaan alueen ja verkostoa kehitetään tavoitteellisesti eteenpäin. Tällä hetkellä merkin saaneita tuottajia on ja 39 ja D.O. Saimaa -merkin tuotteita säännöllisesti käyttäviä ravintoloita on 32.

Englannin kielestä tuleva lyhenne D.O. ”Designation of Origin” kertoo tuotteen alkuperän liittyvän tiettyyn maantieteelliseen alueeseen. D.O. Merkki ilmentää alueensa kulttuuria ja korostaa sen ruoka- ja kulttuuriperimän omaleimaisuutta. Merkkiä ollaan liittämässä vahvasti matkailuun ja se toimii Saimaan alueen markkinointikärkenä ruokamatkailussa.

– Aidosti paikallinen ruoka ja elämäntapa kiinnostavat kansainvälisiä matkailijoita. Ruokakulttuurin kautta on helppo tutustua paikalliseen elämäntapaan ja ihmisiin. Paikalliset, sesongin mukaiset raaka-aineet ja paikalliseen ruokakulttuuriin pohjautuvat ateriat, ovat elämyksiä, jotka eivät unohdu ja joita arvostetaan. Saamamme palaute ja kansainvälinen näkyvyys kannustaa jatkamaan ruokamatkailumme kehittämistä ja D.O.Saimaa-tuoteperheen rakentamista, vakuuttaa matkailujohtaja Maisa Häkkinen Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:sta.

Medialla on mahdollisuus tavata D.O. Saimaa tuottajia Tanja Raiviota Kalakontti Saimaasta ja Susanna Nuutista Putkisalon kartanosta sekä D.O. Saimaa asiantuntijoita Marjo Särkkää ja Ilkka Arvolaa 4.12.2024 klo 12.45 (Ravintola Sofian Lyhtysalissa, Sofiankatu 4C Helsinki). Pyydämme ilmoittamaan tapaamistoiveista etukäteen Inna Kopotevalle.

D.O.Saimaa ja Saimaa Academy of Gastronomy – Network development and learning -hanke on Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja Kansalliskirjaston sekä Mikkelin seudun matkailu ry:n yhteishanke, jota rahoittavat Etelä-Savon maakuntaliitto Euroopan unioinin Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF), Mikkelin kaupunki sekä hankkeen toteuttajaorganisaatiot omarahoituksella.Lisää tietoa hankkeesta https://www.helsinki.fi/fi/ruralia-instituutti/tutkimus/yrittajyys-maaseudulla/dosaimaa-ja-saimaa-academy-gastronomy-network-development-and-learning

Lisätietoja: Inna Kopoteva: inna.kopoteva@helsinki.fi, puh 041 5272537

Lisää D.O. Saimaasta ja Tuomaan markkinoilla esillä olemisesta

https://dosaimaa.fi/

https://tuomaanmarkkinat.fi/vendor/86-heinasaaren-herkkupuoti-d-o-saimaa/

Vasemmalla Eurolippu, jonka vieressä sinistä tekstiäMonivärinen jousipyssy jonka alla tekstiä

D.O. Saimaa tunnus

 

Julkaistu: 30.11.2024