Aineettomien lahjojen suosio on kasvussa. Trendissä on jo vuosia ollut mukana mikkeliläinen City in a Box Oy, joka tunnetaan Kaupunki lahjaksi -tuotteestaan.
“Onpa hyvä idea!” oli yleisin reaktio, jonka City in a Boxin yrittäjät kuulivat ensimmäisenä selitettyään lahjavihkonsa uudelle kuulijalle sunnuntain Kenkäveron yötapahtumassa. Kahdenkymmenen asteen pakkasesta huolimatta pappilan pihapiiriin kerääntyi sankoin joukoin joulutunnelmaa ja lahjoja hakevia ihmisiä.
– City in a Boxissa yhdistyvät paikalliskulttuuri, elämyksellisyys, kestävän kehityksen arvot ja lahjojen antamisen riemu. Tavarantäyteisessä maailmassa uskomme, että palvelujen kuluttamisessa on tulevaisuus. On rohkaisevaa, että vasta reilu kuukausi sitten julkaisemamme Helsinki-elämysvihko on jo nyt ylivoimaisesti eniten myymämme tuote, iloitsee yrittäjä Saara Vauhkonen.
City in a Box perustettiin tarjoamaan elämyksiä vaihtoehtona tavaran kuluttamiselle. Viime vuonna matkansa Mikkelistä aloittanut yritys julkaisi tämän vuoden joulumarkkinoille elämysvihkot Saimaan alueelle ja Helsinkiin. Tuloksen odotetaan moninkertaistuvan jo tänä vuonna.
City in a Box myy elämyslahjojaan pääasiassa verkossa, mutta sunnuntaina saapui myyntitapahtumaan esittelemään Mikkeli-, Saimaa- ja Helsinki -lahjavihkoja.
City in a Box on lahjavihko, jossa on huolella valittu kokoelma aineettomia paikalliselämyksiä. Lahjan saaja valitsee monesta vaihtoehdosta haluamansa elämyksen lunastettavaksi. Elämysvihko aloitti Mikkelissä ja toimi vuosina 2013-2019 nimellä Kaupunki lahjaksi. Viime vuonna kapula siirtyi uudelle tiimille, ja uudistuksen myötä City in a Box on lähtenyt tavoittelemaan kasvua Mikkelin lisäksi Saimaalta ja Helsingistä. Pidemmässä tähtäimessä ovat myös muut suomalaiset isot kaupungit ja kansainväliset markkinat.
Jouluostosaika alkoi jälleen Black Fridaylta
Kulutusjuhla sai tänäkin vuonna lähtölaukauksensa marraskuun viimeisen viikon Black Fridayna. Vähittäiskaupassa joulusesongin tuoma myynnin lisäys kuukausikeskiarvon päälle on Tilastokeskuksen mukaan noin 690 miljoonaa euroa.
Nordean kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyttää jouluhankintoihin keskimäärin 531 euroa aikuista kohden. Vaikka suosituimpia lahjoja ovat edelleen makeiset, vaatteet, lelut ja kirjat, myös lahjakortit kuuluvat kärkisuosikkeihin.
Erityisesti nuorten kuluttajakäyttäytymisessä nähtävissä muutosta: tavaran omistaminen koetaan kaupungistuneen sukupolven osalta taakaksi ja epäekologiseksi vaihtoehdoksi. Palvelujen kuluttamisen kasvavasta ilmiöstä on kirjoittanut muun muassa Helsingin Sanomat.
– Vastuulliset valinnat ovat nousseet tärkeäksi tekijäksi kulutusvalinnoissa jo yli puolella kuluttajista. Monet tutkimukset osoittavat, että elämyksistä ja palveluista saa myös pitkäkestoisempaa tyydytystä kuin tavaran ostamisesta. Siksi City in a Boxin kehittäminen on ehkä myös henkilökohtaisesti tuntunut niin sydämen asialta, yhtiön toinen osakas Eevamari Lahtinen kertoo.
City in a Box -elämysvihkoja on saatavilla verkosta https://cityinabox.fi/. Lisäksi vihkoja myyvät Mikkelissä Kirjalan Kahvipaahtimo, Mikkelin seudun matkailuneuvonta ja Mikkelin Joulutorilla Kulttuurijoulukaupan koju.
Helsingissä City in a Box on Tuomaan Markkinoilla 11.-17.12., ja vihkoja myyvät Helsingin Kahvipaahtimon kahviot.
City in a Boxin takana toimii neljä kasvuhakuista yrittäjää: Vilja Hannula, Eevamari Lahtinen, Saara Vauhkonen ja Visa Valkonen.
Artikkelikuva: City in a Box tähyää Helsinkiin. Kuva: Anna-Katri Hänninen