Kustannustuen kolmas hakukierros on avautunut. Tukea on nyt haettavissa 1.11.2020–28.2.2021 ajalla syntyneisiin kustannuksiin. Yksinyrittäjien ja pienyritysten tuensaantimahdollisuutta on parannettu.
Kustannustuki on tarkoitettu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut koronapandemian vuoksi ja joilla on sen vuoksi vaikeuksia selvitä joustamattomista kustannuksista ja palkkakuluista.
Kustannustuen kolmannella kierroksella tukeen on tehty muutoksia, joilla tukea voidaan myöntää entistä joustavammin erityisesti yksinyrittäjille ja pienyrityksille. Jatkossa tukea maksetaan vähintään 2000 euroa, vaikka yrityksen tuki olisi laskennallisesti jäänyt alle kyseisen summan. Näin tukea voivat saada aiempaa useammat pienyritykset ja yksinyrittäjät, jos muut tukiehdot täyttyvät.
Yritys voi hakea kustannustukea, jos sillä on Y-tunnus. Vaatimuksena on myös, että yrityksellä on tukikaudella hyväksyttäviä kustannuksia vähintään 2000 euroa, ja että sen liikevaihto on laskenut yli 30 prosenttia vertailukauteen nähden.
Tukea haetaan Valtiokonttorin sähköisen asiointipalvelun kautta osoitteessa: www.valtiokonttori.fi
Mikä on yritykseni vertailukausi, johon nähden tulee osoittaa 30% lasku liikevaihdossa?
Vertailukauden määräytymiseen vaikuttavat (1) milloin yrityksesi on perustettu ja (2) oletko arvonlisäveron kuukausi-, neljännesvuosi- vai vuosi-ilmoittaja. Vertailukautesi määräytyy oheisen kuvan perusteella (kuva 1).
Mitä tietoja tarvitset kustannustuen hakemista varten
Varmista että käytössäsi on seuraavat tiedot:
- Yrityksen perustiedot
- Tuki- ja vertailukuukausien myynnit, jos näitä ei ole jo ilmoitettu kuukausittaisella alv-ilmoituksella (ilmoitettava jos annat neljännesvuosittaisen tai vuosittaisen ilmoituksen)
- YEL-työtulon määrä, jos hakija on Tmi, Ay ja Ky eikä tietoa saada automaattisesti tulorekisteristä
- Joustamattomien kulujen ja menetysten tiedot
- Mahdolliset koronapandemiaan liittyvät vakuutuskorvausten tiedot
- Jo saatujen EU-puitetukiohjelmaan kuuluvien tukien tiedot
Tilitoimistosi on tietojen keräämisessä korvaamaton apu. Voit käyttää tietojen keräyksessä apuna Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n tuottamaa laskentalomaketta (Excel-lomake). Tiedot voi olla helpompaa kerätä kirjanpidosta ensin lomakkeelle, jonka jälkeen ne voidaan tästä syöttää suoraan verkkohakemukseen.
Tukihakemuksen täyttämisohje
Löydät kattavan ohjeen varsinaisen tukihakemuksen täyttämiseen Valtiokonttorin aiemmin tuottamalta videolta. Käynnistä video alla olevasta linkistä.
Suosittelemme lämpimästi oman tilitoimistosi käyttämistä korvauskauden kulujen keräämisessä. Myös Mikkelin kehitysyhtiö Miksei auttaa tarvittaessa kulujen arvioinnissa ja tukihakemuksen täyttämisessä. Palvelemme numerossa 010 340 3080.