Yksi verkkokauppojen vuoden kiivaimmista myyntipäivistä, Black Friday, on lähtenyt hyvin käyntiin Mikkelin seudulla. Kauppaa varjostanut postialan lakko saatiin päätökseen viime hetkellä keskiviikkoaamuna. Lakon vaikutukset hiipuvat ja kaupankäynti on palaamassa ennalleen.
-Mikkelin seudun verkkokauppiailla myynti oli lakon aikana näkemieni myyntilukujen perusteella 4-20 % tavanomaista heikompaa. Tuotteita katseltiin paljon, mutta myyntiä ei saatu aikaan, toteaa verkkokauppaan erikoistuneena yritysneuvojana toimiva Jukka Kumpusalo Mikkelin kehitysyhtiö Mikseistä.
-Toki poikkeuksiakin on, kasvu-uralla olevat yritykset jatkoivat myyntinsä kasvattamista lakosta huolimatta.
Black Fridayn kaupallinen historia on peräisin Yhdysvalloista. Kiitospäivän jälkeisen perjantain nimeksi vakiintui 1950-luvulla Black Friday. Päivä on tullut tunnetuksi Suomessa erityisesti verkkokauppojen alennuspäivänä. Viime vuosina alennuspäivä on kuitenkin levinnyt koko kaupan alalle.
-Vielä hieman tuntemattomampi kaupan päivä Suomessa on Singles’ day, jota vietetään 11. marraskuuta. Kaupallisesti Singles’ day on kokonaismyynnin arvoltaan maailman suurin sesonkipäivä, vielä Black Fridaytakin merkittävämpi, Kumpusalo toteaa.
Singles’ day on merkittävä ostospäivä erityisesti Aasiassa.
Black Friday lähti vauhdikkaasti liikkeelle
-Niiden keskustelujen perusteella, joita olen kauppiaiden kanssa jo kerennyt käymään, Black Friday on lähtenyt mukavasti liikkeelle. Pari asiakastamme teki jo aamuun klo 11 mennessä viime vuoden myynnin. Yleisesti näyttää kuitenkin siltä, että päivä on lähtenyt viime vuoden tasolla liikkeelle. Postilakon vaikutus siis hiipuu hiljalleen.
-Jos edellisten vuosien merkit pitävät paikkansa, tänäänkin tehdään verkkokaupoissa 2-5 kertainen myynti tavanomaiseen kaupan päivään verrattuna. Tunnetuilla brändeillä myyntipiikki on tyypillisesti voimakkaampi. Myyntipiikki jatkuu vielä viikonlopun yli.