fbpx

PK-yritysbarometri: suhdannenäkymät Etelä-Savossa muuta maata paremmat

Suhdannenäkymien saldoluku, PK-yritysbarometri syksy 2020

Keskiviikkona 9.9. julkaistussa syksyn PK-yritysbarometrissä Etelä-Savon suhdannenäkymät arvioitiin muuta maata paremmiksi.

Suomen Yrittäjät, Finnvera ja työ- ja elinkeinoministeriö julkistavat kaksi kertaa vuodessa Pk-yritysbarometrin, josta käy ilmi, mitä pienet ja keskisuuret yritykset odottavat tulevalta 12 kuukaudelta.

Eteläsavolaisten yritysten suhdannenäkymien saldoluku jatkoi laskuaan keväästä ja vuoden takaisesta. Romahdus on ollut merkittävä, muttei yhtä raju kuin koko maassa tai naapurialueilla. Muusta Suomesta poiketen Etelä-Savon yritykset eivät ennakoi kannattavuudelle sellaista romahdusta kuin koko maassa keskimäärin.

Yleisesti suhdannenäkymien maassa arvioidaan heikkenevän tulevan vuoden aikana n. 10%, kun eteläsavolaiset vastaajat arvioivat laskuksi -6%. Kyselyssä poikkeuksen teki tällä kertaa Pieksämäki, jossa yritysvastaajat arvioivat kehityksen selvästi valoisammaksi.

-Koronan isku Etelä-Savoon ja sen vaikutukset tulevaisuudelle eivät näyttäisi olevan yhtä voimakkaita kuin naapurimaakunnissa tai maanlaajuisesti. Yritysten monialaisuus, monipuolinen yritysrakenne ja heikompi riippuvuus viennistä ovat todennäköisesti suojanneet aluetta myös korona-aikana. Matkailijat ja vapaa-ajan asukkaat paikkasivat ostovoimaa. Tilanne ei silti ole hyvä, sillä etenkin investointinäkymät ovat erittäin heikot, Etelä-Savon Yrittäjien aluejohtaja Niina Kuuva kertoo.

Mikkeliläiset yritykset odottavat liikevaihtonsa ja henkilöstömääränsä jonkin verran laskevan, mutta investointiodotukset ja kannattavuus arvioidaan muuta maata paremmaksi. Mikkeliläisten yritysten kasvuhakuisuus puolestaan on noussut merkittävästi.

Etelä-Savon pk-yritykset kokevat selvästi tärkeimpänä (49 % vastaajista) kehittämiskohteena myynnin ja markkinoinnin kehittämisen.

Myynnin ja markkinoinnin ohella tulevaisuuden kehitystarpeina Mikkelissä arvioidaan muuta maata tärkeämmiksi mm. tuotanto- ja materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tuotekehitys ja johtaminen. Toisaalta alueen yritykset vaikuttavat panostavan muuta maata vähemmän esimerkiksi sosiaalisen median käyttöön myynnissä, markkinoinnissa ja asiakassuhteiden ylläpidossa. Sen sijaan verkkokaupan ja robotiikan käytön osuus on tasaisesti noussut.

Katso tiedote ja raportit Etelä-Savon Yrittäjien sivuilta:
https://www.yrittajat.fi/etela-savon-yrittajat/a/uutiset/633592-etela-savon-yritysten-tulevaisuusnakymat-heikentyneet-muuta-maata-vahemman

Julkaistu: 10.09.2020