fbpx

Rebuild Business – yritysten toimintaympäristön häiriötilanteisiin varautuminen ja omistajanvaihdoksien toteuttaminen Etelä-Savon elinvoiman säilyttämiseksi

"Autamme yrittäjiä yritysneuvonnan keinoin liiketoiminnan ja erityisesti sen kannattavuuden kehittämisessä sekä omistajanvaihdostilanteissa - sekä myyjän että ostajan näkökulmasta."

Liiketoiminnan häiriötilanne on aiheuttanut ongelmia ja kannattavuushaasteita monille yrittäjille ja muuttanut toimintaympäristöä. Etelä-Savon alueella toimii 8700 yritystä, joista yli 4000 yrittäjää on ikääntyviä.  Näistä yli 2600:lla yrityksellä ei ole jatkajaa tiedossa. Suomen Yrittäjien valtakunnalliseen omistajanvaihdosbarometriin 2018 vastanneista yrittäjistä 83 % arvioi luopuvansa yritystoimintansa päävastuusta tulevan viiden vuoden aikana. Barometrin vastaajista 46 % arvioi myyvänsä yrityksensä ulkopuoliselle, 24 % uskoi löytävänsä jatkajan perheen sisältä (sukupolvenvaihdokset) ja 22 % arvioi yrityksen toiminnan loppuvan kokonaan.

Hankkeen tavoitteena on auttaa yrityksiä ymmärtämään jatkuvan myyntikuntoisuuden merkitys, sekä auttaa myyntikuntoisuuden ja kannattavuuden ylläpitämisessä ja elvyttämisessä. Autamme myös varautumaan liiketoiminnan häiriötilanteisiin uusien liiketoimintamallien kehittämisellä ja lisäämällä tietoisuutta eri ratkaisumahdollisuuksista, jotta kannattavuus pysyy hyvällä tasolla ja kilpailukyky ja muutosjoustavuus paranevat. Hankkeen toisena tavoitteena on tukea luopuvia yrittäjiä jatkajien hakemisessa, yrityskaupan prosessissa ja toiminnan siirtämisessä jatkajalle. Myös jatkava yrittäjä saa tukea yrityksen ostamiseen liittyvissä asioissa.

Hanke on suunnattu sinulle, joka:

  • haluat kehittää liiketoimintaa, kannattavuutta ja huolehtia yrityksen myyntikunnosta, vaikka omistajanvaihdos ei olisikaan vielä ajankohtainen
  • suunnittelet yritystoiminnasta luopumista
  • harkitset yrittäjäksi ryhtymistä
  • harkitset yritystoiminnan kehittämistä tai laajentamista yritysoston kautta

Hankkeen aikana on tavoitteena saada prosessiin 200 yritystä Mikkelin ja Savonlinnan alueilta ja toteuttaa yhteensä 70 omistajanvaihdosta.  Saat neuvoja, mitä kaikkea yrityskaupassa kannattaa ottaa huomioon, yrityksesi myyntikuntoon saattamisessa ja toiminnan elvyttämisessä. Luopujayrittäjät saavat tukea potentiaalisten ostajaehdokkaiden hakemisessa yritystoimintannan jatkuvuuden turvaamiseksi. Uudet yrittäjät saavat tukea mm. rahoitusjärjestelyissä ja hiljaisen tiedon siirtämisessä vanhalta yrittäjältä. Järjestämme hankkeen aikana maksuttomia koulutustilaisuuksia ja tarjoamme asiantuntijapalveluita mm. liiketoiminnan kehittämisestä, yrityksen taloudesta, verotuksesta, arvonmäärityksestä, myynnistä ja markkinoinnista sekä yrityksen uusasiakashankinnasta ja tuotekehityksestä.

Hyödynnä mahdollisuus ja varaa aika maksuttomaan neuvontaan. Käymme läpi yrityksesi tilanteen, sparraamme liiketoiminnan ja erityisesti sen kannattavuuden kehittämisessä, suunnittelemme hallitun yritystoiminnasta luopumisen ja opastamme ostajakandidaattien hakemisessa. Neuvomme myös arvonmäärityksessä, yrityskaupan mahdollisissa yritysjärjestelyissä ja verotuksessa sekä ja ohjaamme edelleen erityisasiantuntijoiden luo tarpeen mukaan.

Kun myyntiaikeesi on selvä, julkaisemme myynti-ilmoituksen maksutta kotisivuillamme sekä ohjaamme tarvittaessa yritysten valtakunnallisille kauppapaikoille ja yritysvälittäjille. Katso seudulla myytävänä olevat yritykset MikseiMikkelin ja Itä-Savon Uusyrityskeskuksen myytävien yritysten sivuilta.

Ota yhteyttä

Sanna Paavilainen
050 412 9009
sanna.paavilainen@mikseimikkeli.fi

Kirsi Mättölä
0440 361 606
kirsi.mattola@mikseimikkeli.fi

Aki Hakala
0440 361 624
aki.hakala@mikseimikkeli.fi

Hanketiedot

Hanke alkoi:
01.03.2021

Hanke päättyy:
31.08.2023

Hankkeen päätoteuttaja:
Itä-Savon Uusyrityskeskus ry

Osatoteuttajat:
Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Mikkelin seudun Uusyrityskeskus ry

MikseiMikkelin osuus hankebudjetista:
454060 €

Hankkeen toteutusalue:
Maakunnallinen

Rahoittava viranomainen:
Etelä-Savon Maakuntaliitto