Food from Wilderness – Saimaan ruokayritysten markkina-aseman vahvistaminen kansainvälisesti
"FOOWI -hankkeen tarkoituksena on tuottaa pienille eteläsavolaisille elintarvikealan yrityksille niiden tarvitsemaa apua yrityksen markkina-aseman hahmottamiseen, kyseeseen tulevien jakelukanavien löytämiseen ja yrityksen vientivalmiuksien selvittämiseen. "
Hankkeessa luodaan yritykselle kansainvälistymisstrategia, joka käsittää tarvittaessa myös tuotestrategian ja jakelukanavastrategian. Asiantuntijat auttavat tuotearvioinnissa ja -testauksessa sekä valittujen tuotteiden modifioinnissa ja lokalisoinnissa kohdemarkkinaan. Yritykset osallistuvat tavoitteellisesti alan myyntitapahtumineen (esim. Grüne Woche -messut) sekä tapaavat jälleenmyyjätahoja ja perehtyvät kuluttajamarkkinoihin saksalaisten ostokäyttäytymisen ja tuotteiden myyntikonseptien selvittämiseksi. Lisäksi
Etelä-Savon ja Saimaan alueen tuotetarjonnasta tehdään saksankielisille markkinoille suunnatut portfoliot ja markkinointimateriaalit, joissa esitellään yritysten tuotteet.
Hankkeessa vientiä lähestytään yhteistyön näkökulmasta ja silkan viennin sijaan etsitään ensisijaisesti kosketus kohdemarkkinaan paikallisten yhteistyökumppaneiden kautta. Samalla hankkeessa tehdään näkyväksi Etelä-Savon ja Saimaan ympäristön vahvaa ruokatarjontaa ja pyritään saamaan siitä maailmalle kokonaiskuva, joka on hyödyksi niin matkailullisesti kuin yritysten ponnisteluille oman vientinsä kehittämisessä.
Hankkeen tuloksina on:
- elintarvikkeiden viennin määrän moninkertaistuminen nykyisestä
- Suomen ulkopuolelle tuotteita myyvien yritysten määrä kaksinkertaistuu
- yli miljoona uutta asiakasta on päässyt kosketuksiin eteläsavolaisten ruokatuotteiden kanssa
- yrityksissä syntyy kehittämisinvestointeja
- kansainvälisestä kehittämisestä ja myynnistä on tullut tai tulossa jatkuvasti kasvavaa strategista toimintaa
- kansainvälistyminen on tavoitteena entistä useammassa elintarvikealan yrityksessä
Mediaosumat:
Finntastic (eng) 30.12.2019
Maaseudun tulevaisuus 6.1.2020
Saimaa Presse DE